Ioga Integral o Purna Yoga
*
Ioga Integral o Purna Yoga *
Nosaltres
El Centre va néixer l'any 1976 a Figueres de la mà de Jaume Turrà, seguint la línia del Ioga Integral o Purna Yoga, que recull totes les tècniques clàssiques del Ioga i les enfoca cap el desenvolupament global de la persona. I el 2003 Rosa Daniel a Llançà, i a partir del 2006 també a Barcelona, va continuar aquesta mateixa línia com a Centre de Ioga Siddharta.
El que ens mou és donar les eines perquè cada alumne o practicant les pugui incorporar i compartir en els diferents àmbits de la seva vida. No es tracta, doncs, de fer les postures amb més o menys destresa, sinó de conèixer-se millor un mateix, començant pel cos i la respiració, i treballant la ment des de l’atenció. Nosaltres, com a professors, fem de guia perquè cada alumne pugui treballar segons les seves possibilitats, i donant eines d’aprofundiment a aquelles persones que en sentin la inquietud, en qualsevol condició física o d’edat.
Les nostres classes
Tot el ioga que es basa en el treball de les postures o assanes, la respiració i la relaxació, és el que s’anomena Hatha Ioga.
La premissa perquè una postura sigui considerada assana és la immobilitat:
Perquè és la única manera d’aquietar la ment, d’ensenyar-li què vol dir això d’estar-se quieta: si el cos es mou, la ment el segueix i no aprèn a apaivagar-se.
Perquè és en la immobilitat que donem temps al cos perquè s’estiri o es flexibilitzi.
Perquè és en la immobilitat que desenvolupem la consciència del cos a través de l’atenció.
Perquè és quan ens quedem quiets que podem corregir les assanes, atenent els aspectes anatòmics, que son imprescindibles per a no provocar lesions
Les nostres classes tenen una durada de 75’:
45’ aproximadament de treball d’assanes
15’ aproximadament de treball de la respiració
15’ de relaxació
En el nostre ioga és important el treball de l’atenció, el despertar de la consciència corporal, el treball de la respiració, i la connexió amb el nostre interior.
Les persones no som només cos, tenim una ment i un cor i el ioga ens ha d’ensenyar a integrar aquests tres aspectes. Comencem per a incrementar la nostra capacitat de sentir a través de la consciència corporal. Després ens adonem de com la consciència del cos relaxa l’activitat mental, i de com relaxant la capacitat mental podem connectar amb el benestar que ja hi ha en el nostre interior.
El Ioga Integral
Perquè les persones som un tot, entenem el Ioga des de la totalitat de la persona, i en les classes intentem que cada alumne es faci conscient tant del seu cos, com de la seva ment i del treball que hi realitza a través de l’atenció, com del seu interior, perquè és en l’interior on experimentem la plenitud, l’alegria, el benestar: tot allò que expressa el cos és només un reflex del que ja tenim dins. També la fortalesa, la seguretat, la solidesa que veiem expressades en el cos emanen del nostre interior: son expressió de potencialitats més profundes que ja tenim i el cos ens les mostra.
És per això que quedar-se només en la força física, la flexibilitat, allò que creiem desenvolupar en cos, no és ioga, seria en tot cas un bon exercici físic. Ens cal aprendre a sentir el nostre interior per a despertar-hi la força, la flexibilitat, l’equilibri, l’harmonia, el relaxament, l’espai i tot allò que percebem en el cos gràcies a la pràctica. Serà llavors que gràcies a la pràctica renaixerem dins nostre i experimentarem canvis que canviaran de manera precisa i concreta els diferents àmbits de la nostra vida, i d’això sí que li direm ioga.
Però sí, tot comença en el cos, que és on portem l’atenció quan deixem d’estar capficats.
I després? Si vull aprofundir?
El Ioga Integral és una eina pel complet desenvolupament evolutiu de la persona que té com objectiu últim, la unió del ser humà i el seu entorn, així com la seva Realitat Transcendent. L'evolució cap a la plenitud de consciència, requereix un enfoc de la nostra vida cap a l'interior perquè és allà on es troba la veritat que som.
En l'interior estan totes les nostres potències i possibilitats per una vida més conscient, més transcendent, més universal. El ioga integral és l'autorrealització del desenvolupament d'aquestes potencialitats. Ens realitzem quan les nostres facultats i potencialitats s'actualitzen, es fan “realitat plena” en nosaltres.
El nostre ioga és integral perquè abasta tota la nostra vida. Tal i com s'expressava Sri Aurobindo: “Tota la vida és ioga”.
D'entre totes les formes de ioga, podem distingir sis branques principals que s'adapten als diferents temperaments, caràcters, etapes i necessitats de la vida humana. Per la qual cosa, el ioga pot ser practicat per qualsevol persona:
Hatha Ioga
És el ioga de l'alliberament mitjançant la transformació psicofísica. Per poder obtenir una sensibilitat i purificació de la persona en tota la seva dimensió (física, energètica, emocional, mental), és essencial el desenvolupament de l'atenció. D'entre tots els Iogues, el hatha ioga amb les seves pràctiques respiratòries (pranayama), les postures mantingudes (asana), y la relaxació (savasana), és el més conegut a occident i erròniament és considerat com l'únic ioga, quan només constitueix una petita part d'aquesta gran dimensió.
Raja ioga
Ioga reial (de reis) o ioga clàssic. Es correspon principalment al ioga exposat per Patañjali en els yogasutras, o més aviat amb l'anomenat òctuple camí (ashtânga-yoga
Karma Ioga
El ioga de l'acció, l'alliberament mitjançant el servei que transcendeix a un mateix, acció desinteressada. Implica que cada acció es porti a terme amb una disposició d'ànim radicalment diferent a la nostra manera de ser quotidiana. Ens proposa que a més a més d'assumir les responsabilitats personals per les accions que toca fer, oferim el treball i el seu fruit a l'absolut (Brahman) i això comporta un abandonament de l'ego
Bhakti Ioga
El ioga de la devoció ensenya a transformar les emocions i impulsos de vida en interès i devoció cap a l'absolut (Brahman). És el camí de la mística on tot prové de la gràcia d'allò Superior. .
Jnana ioga
El ioga del coneixement o saviesa, és el camí cap a l'autorrealització mitjançant l'exercici de la comprensió gnòstica (comprensió del ser, d'allò real, l'absolut). S'inclina cap a l'estudi de les escriptures, la raó, el discerniment, l'argument, el debat; concretament, consisteix en l'exercici constant de la discriminació entre allò real i allò irreal i la meditació.
Tantra Ioga
En sentit tècnic significa “continuïtat”, el propòsit del qual és l'alliberament mitjançant el ritual, la visualització, el treball de l'energia subtil i l'art de disciplinar-se en adreçar qualsevol acte, procés, necessitat o circumstància de la vida humana cap a l'alliberament. Tradicionalment també s'entén com a l'expansió de la consciència mitjançant l'alliberament de l'energia.
Contacta amb nosaltres
Si vols més informació, ves als nostres horaris, cursos, activitats i formació,
Som un centre afiliat i escola col·laboradora de la Federació Catalana de Ioga